onsdag 3 januari 2024

Historien om vad som hände Gubben Ljungs kärring

Senast berättade jag om ett torp i skogen. Det var där som man trodde en pojke försvann. Men i själva verket så hade han gömt sig under en gran. Nu ska jag berätta om samma hus och om vem som bodde där tidigare. Det var Gubben Ljung. Han var en riktig suput. En dag drack han så mycket att han somnade in och dog. Men tror du att kärringen i huset fick frid för det?

Svarade du ja på min fråga så svarade du i så fall fel. Sju år senare klev Gubben Ljung upp ur sin grav och slog ihjäl sin hustru med spiskroken. Det var nämligen så att dottern hade fött ett oäkta barn. Och det ryktet hade nått ner i dödsriket. Och det var därför som Gubben Ljung hade klivit upp. Och det var därför också som han slog ihjäl sin hustru.

Sedan släpade han upp henne på vinden, öppnade en lucka i taket och stoppade ner henne i skorstenen. Denna rysliga historia berättade Habbe ofta för sina barn i samband med att det var måltid. Och ett av barnen berättade den i sin tur för Böss. Böss var förresten en katt med två ansikten. Och det var genom honom som jag fick höra den. Och det är genom mig som du i sin tur kan sprida den vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar