fredag 5 januari 2024

Tajta byxbakar och läskiga krokodiler

Du kanske också tittade på TV i tisdags och såg krönikan över vad som hände 1974. Jag såg den i alla fall. Men tänk ändå så lite en människa minns av det förgångna. Jag var visserligen inte äldre än fem år då. Men jag borde ändå minnas mer av vad jag där såg och hörde.

I Waterloo Napoleon fick ge sig, sjöng ABBA. Men något som förvånade mig var att låtarna som skulle tävla i Melodifestivalen först presenterades av en helt annan artist i ett helt annat program. Och genast är det en och annan som är mycket äldre än mig som ropar att det är artisten och inte låten som tävlar. I alla fall fick jag chansen att höra en snutt av sånggruppen Ajax tolkning av Waterloo. Men någon känsla av en hit som ska hamna på flertalet av Europas listor får jag inte. Nej, vinsten berodde nog på som somliga äldre än mig säger på kläderna och på ABBA själva. Själv var jag inget fan av den gruppen. Jag tyckte till och med att deras scenkläder var ganska så fula.

Det där programmet där Ajax framförde den där låten var förresten samma program som lanserade Drutten och Krokodilen. Jag minns än idag hur läskig den där krokodilen var i mina ögon. Framför allt då hans stora gap. För att inte tala om hans skrovliga röst. Det var Sten Carlberg som gestaltade den. Och varje gång som krokodilen sjöng började jag gråta. 

Skrattade gjorde jag däremot när sångerskan Lapp-Lisa dog. Hennes sång Barnatro var tillsammans med Schytts brottarhit om att det bultar och det bankar de riktigt stora hatobjekten bland musiken i radion. Men inte blev det tyst om henne för det. Nej, radions önskeprogram fortsatte att plåga mig med denna låt som jag trodde var en elak visa om barn.

Då och då visas helt vanliga människor. Jag känner plötsligt igen både hur hår och kläder kunde vara då. Byxor som kunde vara tajta upptill och vida nertill och att män kunde ha långt hår. Egentligen borde jag också minnas kupongerna som man fick lämna fram för att kunna tanka bensin. Har ett svagt minne av att jag sedan fick leka med de som var kvar när dessa plötsligt togs ur bruk. Vi hade på den tiden långt till affärer och var med det beroende av en bil. På den tiden en röd Volkswagen bubbla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar